『現成公案』講義①

諸法の佛法なる時節、すなはち迷悟あり修行あり、生あり死あり、諸佛あり衆生あり。

At the time when you awaken to the way things really are, you will see that here is your delusion-awakening and here is your practice, here you are living and here you are dying; here you are, as an awakened one and as a suffering being.

(事々のありのままの姿に目覚めると、そこにあなたは自らの迷いと目覚めを見、また実践を見る。そこに、あなたの生があり、死がある。すなわち、目覚めた人として、苦しみの存在として、あなたはそこにおかれている。)

 

萬法ともにわれにあらざる時節、まどひなくさとりなく、諸佛なく衆生なく、生なく滅なし。

When the ten thousand things have no substance, you are no longer deluded nor awakened, neither an awakened one nor a suffering being, neither born nor perishing.

(よろずの事が実体を持たないなら、あなたはもはや迷うことも目覚めることもない。目覚めたあなたも、苦しむあなたも、そこにいない。誕生もなければ、滅びもない。)